Děti mají učebnice, kantoři školení
Škola – základ života. Že by toto rčení proniklo až na Haiti? Foto: Jiří Pasz © ACHO
Gressier – Víc než šedesátka ředitelů a učitelů škol v zóně Gressier vzdálené asi 30 kilometrů od haitského hlavního města Port-au-Prince se sešla na slavnostní předávce učebnic TOTAL pro 1. a 2. ročník základních škol. Mezi účastníky nechyběli ani inspektoři Ministerstva školství, představitelé místní samosprávy, zástupci neziskových organizací a především honorární konzul České republiky na Haiti, pan Steve Handal.
Nákup učebnic finančně podpořila Stálá mise ČR při OSN v New Yorku, která tak přispěla na společný dvouletý projekt Charity ČR a Charity Rakousko, který se zaměřuje na zlepšení vzdělávání na haitských školách v oblasti Morne a Bateau.
Zatímco Charita Rakousko poskytuje školám knihovny, učební pomůcky a uniformy, Charita Česká republika zajišťuje školení pro učitele a ředitele s cílem zlepšit především metodiku učení prvního stupně základních škol. Jde jí také o zlepšení vztahů mezi školou, rodiči a místní komunitou tak, aby jejich vzájemná spolupráce umožnila rozvoj škol a tím kvalitnější vzdělávaní pro více dětí ze spádové oblasti. Do školení je rovněž zařazen trénink reakce škol na případné přírodní katastrofy.
Hlavním pilířem školení je naučit se používat metodiku TOTAL, vyvinutou před několika lety organizací USAID a přijatou haitským Ministerstvem školství k experimentálnímu využití. Inovativní přístup obsažený v metodice byl vytvořen poté, co se při opakovaných testováních zjistilo, že víc než 80 % dětí opouštějících druhou třídu neumí dobře číst a psát. Použitá metoda je založena hlavně na učení v mateřském jazyce, tedy haitské kreolštině, a nikoliv ve francouzštině, kterou drtivá většina haitských domácností doma nemluví. Dále se vychází z propojení jazyka se sluchovými a obrazovými vjemy společně s porozuměním textu.
Metodika TOTAL se na Haiti využívá druhým rokem v různých lokalitách. V roce 2015 bude následovat celkové vyhodnocení , a to srovnávací metodou, kterou se zjistí její úspěšnost. V případě úspěchu zvažuje Ministerstvo školství o jejím rozšíření na celé území Haiti.
Předání knih představitelům 39 lokálních škol probíhalo částečně v interaktivním duchu samotného školení TOTAL. Součástí předávky bylo totiž i předvedení ukázky výuky dětí, do které se zapojilo celé obecenstvo.